UITNODIGING online-infomoment en tevens buurtvergadering van het Schijnverbond op woensdag 16 december 2020

De omgevingsvergunning voor de Oosterweelverbinding is op goedgekeurd. Omdat we met 1047 Antwerpenaren een gemeenschappelijk bezwaarschrift indienden, nodigen we je nu van harte uit op een online-infomoment en tevens buurtvergadering van het Schijnverbond op woensdag 16 december 2020 om 20u!


Agenda
1. Wat heeft men gedaan met onze bezwaren? 
2. Ringparken, de Hollandse Knoop, Schijnpoort, de E313... Wat zijn onze prioriteiten in de "werkbanken" van De Grote Verbinding?
3. Het Schijnverbond bepleit metingen inzake geluid en luchtkwaliteit in onze woonbuurten. Hoe pakken we dat aan?

Inschrijven voor het online-infomoment op 16 december kan je hier
Na inschrijving ontvang je de link voor de vergadering in je mailbox.

Tot dan?
Het Schijnverbond






Toelichting bij agenda
1. Op 20 november heeft de Vlaamse overheid de omgevingsvergunning voor de bouw van de
Oosterweelverbinding goedgekeurd. Je kan de omgevingsvergunning hier downloaden. In het kader van het openbaar onderzoek heeft het Schijnverbond in juli een uitgebreid gemeenschappelijk bezwaarschrift ingediend, mede ondertekend door 1047 anderen.
Het uitgangspunt van dit bezwaarschrift was dat de bouwplannen voor de Oosterweelverbinding zoals ingediend door BAM/Lantis niet stroken met de overeengekomen engagementen in het Toekomstverbond inzake ruimtebeslag, modal shift, haventracé. Al deze ingediende bezwaren zijn door de vergunningsadministratie afgewezen en weerlegd.
Jij was één van de 1047 ondertekenaars van dit gemeenschappelijk bezwaarschrift. Op woensdag 16 december geven we toelichting bij de redenering en argumentatie van de overheid. We geven jullie ook inzage in de procedure en de tijdslijn van het vergunningentraject.  

2. Het Schijnverbond is een platform van buurtverenigingen in de omgeving van de Schijnpoort. Samen ijveren we voor een betere leefbaarheid van de dichtbevolkte omliggende wijken van Borgerhout, Antwerpen Noord, Luchtbal, Deurne Noord en Merksem. De bouw van de Oosterweelverbinding is en blijft een drastische uitbreiding van het verkeersnetwerk dwars door de stad, maar biedt tegelijkertijd een unieke gelegenheid om de leefbaarheid van deze historisch belaste buurten te verbeteren. Via deelname aan projecten en werkbanken van de Grote Verbinding trachten we daaraan bij te dragen. Meer info over de lopende projecten vindt je op www.degroteverbinding.be
Op het infomoment geven we tekst en uitleg over onze prioriteiten in de werkbanken:
- De Ringparken moeten meer groene open ruimte creëren, direct en veilig bereikbaar voor de omliggende wijken;
- Het ontwerpen van de Schijnpoortweg (tussen Theunisbrug, Bisschoppenhoflaan en Slachthuislaan) door Lantis moet gebeuren in functie van de leefbaarheid van de woonbuurten;
- Hoogtijd voor een compact ontwerp van de knoop Antwerpen Oost met de aansluiting E313 en van de aansluiting van Ring Noord (gemengd verkeer) met Ring Zuid (gescheiden verkeer). Een ontwerp dat een overkapping en ondertunneling ervan niet hypothekeert;
- Samen met de burgerbewegingen stellen we dat tegelijkertijd met de bouw van Oosterweel meteen Ring Noord volledig moet overkapt worden.

3. Lawaaihinder en luchtvervuiling zijn voor de leefbaarheid belangrijke indicatoren. Het Schijnverbond wil betrokken worden bij de metingen die BAM/Lantis op basis van de vergunning moet uitvoeren in de verschillende buurten langs Ring Noord voor, tijdens en na de werken. Daarnaast wil het Schijnverbond ondersteunend optreden bij metingen die op initiatief van buurten zelf worden uitgevoerd.
Op het infomoment leggen we uit hoe we de aanpak voor buurtmetingen zien. En geven we ook een korte toelichting bij een onderzoek dat het Schijnverbond heeft uitgevoerd naar gegevens voor luchtkwaliteit en geluid op het niveau van de verschillende wijken gelegen langs de R1-Noord.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dagelijks 143 extra camions voor nieuwe betoncentrale

Open brief aan Lantis over de oosterweelwerken op Rechteroever