Tot en met 28 november kan je bezwaar indienen tegen een nieuwe betoncentrale in Merksem. Onlangs vernamen enkele bezorgde buurtbewoners dat er een vergunning aangevraagd werd voor een nieuwe permanente betoncentrale aan de Carrettestraat in Merksem (tussen Carrettestraat-Vaartkaai-Albertkanaal). Deze betoncentrale zou, volgens de aannemer op het infomoment van Lantis op 20 november, niet voor de aanleg van de oosterweelverbinding zijn. Voor de oosterweelverbinding zou een eindje verderop, aan het Straatsburgdok, ook nog een betoncentrale worden bijgebouwd. De extra nieuwe betoncentrale aan de Carrettestraat is weer extra druk op een buurt, die de volgende 10 jaar al midden in een werf komt te liggen en veel overlast te verduren zal krijgen. Dagelijks zullen er 143 vrachtwagens aan en af rijden, van en naar deze nieuwe betoncentrale. Ook jij kan jouw mening overmaken aan de "vergunningverlenende overheid" (=de provincie), door een bezwaarschrift in te dienen. Hoe dien je een
Klimatologisch zal de realisatie van de reusachtige Oosterweel betonconstructies veel uitstoot met zich meebrengen en leiden tot waterverspilling en zoals blijkt ook nog eens 59,96 ha bos en 913 hoogstammen doen verdwijnen.
BeantwoordenVerwijderenHet weinige dat ons nog rest aan bosgebied in de Antwerpse dichtbevolkte regio waar de luchtkwaliteit ronduit belabberd is, mag niet gekapt worden.
Boscompensaties zijn enkel beloftes, werden deze contractueel vastgelegd? Waar komen die bossen in de Antwerpse regio en door wie worden ze betaald en aangelegd?
We leven nu met een klimaatopwarming die meer dan dringend moet ingeperkt raken binnen een tijdspanne van max 8 jaar wil men de opwarming beneden 1,5 graden houden. De Europese klimaatdoelstellingen verstrengen jaar na jaar. De stikstofvervuiling als gevolg van Oosterweel moet ook nog in rekening gebracht worden.
Het kappen van bos en waardevolle hoogstammen kan men in geen jaren evenwaardig compenseren en staat haaks op deze urgente klimaatdoelstelling.
Economisch gewin is in deze context niet langer een aanvaardbaar argument, onze veiligheid en gezondheid primeren vanaf nu , niet in 2050.
Deze aanzienlijke uitbreiding met nieuwe wegen zal nog meer verkeer aantrekken, zeker de geplande Oosterweelautostrades met het monsterlijk plan van 20 rijstroken nabij het Sportpaleis.
Het invoeren van rekeningrijden zou effectiever zijn op vlak van een modal shift.
De kosten van Oosterweel zijn nu al gigantisch, overkappingen niet eens meegerekend.
Enorme budgetten die een efficiënt geëlectrificeerd en uitgebreider openbaar vervoer zouden mogelijk maken , een openbaar vervoer waarin nu veel te weinig geïnvesteerd wordt.
Het manipuleren, storten en zelfs inpakken van bijna 1 miljoen kubieke meter toxische gronden houdt nu en op lange termijn ernstige gezondheidsrisico's in. In omliggende landen mogen gronden met zulke vervuilingsgraad geenszins verplaatst worden.