Waar komt die tijdelijke ring nu eigenlijk? ### Belangrijke ONLINE buurtvergadering ###

 

Waar komt die tijdelijke ring nu eigenlijk?

### Belangrijke ONLINE buurtvergadering ###

DINSDAG 20 APRIL 2021 van 20u tot 21u30

Start werken Oosterweelverbinding Ring Noord 

Waar komt de tijdelijke ring? Tot waar komt de werf? Waar en wanneer wordt er gewerkt? Hoelang gaat het eigenlijk duren? 
Wat zijn de gevolgen voor luchtkwaliteit en geluidshinder?  Welke minder-hinder maatregelen zijn voorzien? 

De komende 10 jaar zullen er grote werken voor de Oosterweelverbinding in uw buurt worden uitgevoerd. Soms zal men tot vlakbij de voor- of achtertuin van buurtbewoners werken. Het Schijnverbond, de verenigde buurtbewoners van de omliggende wijken tussen Turnhoutsebaan (Deurne/Borgerhout) en Masurebrug (Merksem/Luchtbal), bekommert zich om de leefkwaliteit voor bewoners tijdens (en na) deze Oosterweelwerken. Het Schijnverbond zal op dinsdag 20 april op een eenvoudige en begrijpelijke manier aan buurtbewoners uitleggen welke werken zullen worden uitgevoerd en welke impact ze zullen hebben in onze buurten. We kijken naar het begin van de werken, die dit jaar nog starten. Na de toelichting kan je vragen stellen. We verzamelen ook jouw ideeën en opmerkingen voor een betere leefkwaliteit tijdens de werken.

Deelnemen? Schrijf je hier in.
Je krijgt dan een deelnamelink in je mailbox.

Verspreid deze uitnodiging gerust verder. 
Informeer je en zorg er mee voor dat onze buurt leuk blijft om in te wonen!

IEDEREEN uit de buurt is WELKOM!

Het Schijnverbond, dat zijn wij, buurtbewoners die zich vrijwillig inzetten in de wijk. 
Wat jij ervan vindt is ook belangrijk! mail naar tschijnverbond@gmail.com

Reacties

  1. Klimatologisch zal de realisatie van de reusachtige Oosterweel betonconstructies veel uitstoot met zich meebrengen en leiden tot waterverspilling en zoals blijkt ook nog eens 59,96 ha bos en 913 hoogstammen doen verdwijnen.
    Het weinige dat ons nog rest aan bosgebied in de Antwerpse dichtbevolkte regio waar de luchtkwaliteit ronduit belabberd is, mag niet gekapt worden.
    Boscompensaties zijn enkel beloftes, werden deze contractueel vastgelegd? Waar komen die bossen in de Antwerpse regio en door wie worden ze betaald en aangelegd?

    We leven nu met een klimaatopwarming die meer dan dringend moet ingeperkt raken binnen een tijdspanne van max 8 jaar wil men de opwarming beneden 1,5 graden houden. De Europese klimaatdoelstellingen verstrengen jaar na jaar. De stikstofvervuiling als gevolg van Oosterweel moet ook nog in rekening gebracht worden.
    Het kappen van bos en waardevolle hoogstammen kan men in geen jaren evenwaardig compenseren en staat haaks op deze urgente klimaatdoelstelling.
    Economisch gewin is in deze context niet langer een aanvaardbaar argument, onze veiligheid en gezondheid primeren vanaf nu , niet in 2050.

    Deze aanzienlijke uitbreiding met nieuwe wegen zal nog meer verkeer aantrekken, zeker de geplande Oosterweelautostrades met het monsterlijk plan van 20 rijstroken nabij het Sportpaleis.
    Het invoeren van rekeningrijden zou effectiever zijn op vlak van een modal shift.
    De kosten van Oosterweel zijn nu al gigantisch, overkappingen niet eens meegerekend.
    Enorme budgetten die een efficiënt geëlectrificeerd en uitgebreider openbaar vervoer zouden mogelijk maken , een openbaar vervoer waarin nu veel te weinig geïnvesteerd wordt.

    Het manipuleren, storten en zelfs inpakken van bijna 1 miljoen kubieke meter toxische gronden houdt nu en op lange termijn ernstige gezondheidsrisico's in. In omliggende landen mogen gronden met zulke vervuilingsgraad geenszins verplaatst worden.


    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Dagelijks 143 extra camions voor nieuwe betoncentrale

Open brief aan Lantis over de oosterweelwerken op Rechteroever